Utställningen Evigt liv på Liljevalchs i Stockholm förenade vetenskap, konst och kulturhistoria, visade på olika förhållningssätt till evigheten, belyste vår tids ödesavgörande frågor och skänkte hopp inför framtiden.
Kan vi överlista döden? Frågan har ställts så länge människan har vandrat på jorden. Forskning i vår tid visar dock att frågan om evigt liv inte enbart bör betraktas utifrån en religiös och filosofisk frågeställning – utan även som en biologisk möjlighet.
Men samtidigt som vi människor utvecklar allt fler avancerade tekniker för att leva längre har vi för första gången i historien möjlighet att själva släcka allt liv på jorden. Inte enbart kärnvapen utgör hot. Vår livsstil förstör klimatet och minskar dag för dag förutsättningarna för framtida liv.
Utställningen Evigt liv speglade frågor kring evigheten och därmed också framtiden. Genom såväl vetenskapliga, konstnärliga som kulturella perspektiv på temat Evigt liv uppmuntrade utställningen besökarna att fundera fritt kring tematiken. Utställningen berättade om hur vi kan förlänga våra individuella liv, bygga hållbara samhällen och om hur vi skapar mening och gemensamma berättelser.
Här gavs möjlighet att låta besökare med olika intressen mötas och inspireras av varandras världar – konstintresserade besökare kunde fundera kring vetenskapliga aspekter och vice versa.
Konstnärerna Mark Dion, Niki Lindroth von Bahr och Christian Partos fick i uppdrag att skapa nya verk för utställningen. Oscar Nilsson bidrar också med en skulptur av humanoiden Josie hämtad ur boken ”Klara och solen” skriven av 2017 års Nobelpristagare i litteratur, Kazuo Ishiguro.
Produktion, Evigt liv:
Projektledare och Kreativ producent: David Berner
Curator: Clara Åhlvik
Co-curator, vetenskap: Ulf Larsson
Co-curator, konst: Magnus af Petersens
Co-curator, Borden: Annesofie Becker och Morten Søndergaard
Research: Fredrik Skog, Ebba Holmberg
Koordinator: Elin Granberg
Koordinator, Liljevalchs: Louise Fogelström
Produktionsledare, Liljevalchs: Fredrik Nyberg
Utställningsdesign: Sahara Widoff
Utställningsdesign, Borden: Birger Lipinski
Grafisk design: Greger Ulf Nilson
Textförfattare: Lars Forsberg
Översättning: Nordén & Berggren
Fokusgruppsundersökning: VETA
Besöksundersökning: Exquiro, Paula Röhss
Byggnation: Liljevalchs
Snickeri: Hangmen
Ljusdesign och AV-teknik: Transpond
Interaktion och medieproduktion: YOKE
Chatbot: AI Sweden och YOKE
Humanoiden Josie: Oscar Nilsson
Akvaponik och hydroponik: Alnarp FoodTech
Visualisering, molekylärbiologi: Digizyme Inc
Röstinläsning: Online Voices
Medverkande konstnärer:
Anna Dumitriu
Andrea Galvani
Ann Lislegaard
Britta Marakatt-Labba
Christian Partos
Dana Sederowsky
Éva Mag
Fredrik Paulsen
Jillian Edelstein
Jone Kvie
Julian Charrière
Lars Åkerlund
Laura Splan
Mark Dion
Mats Hjelm
Moa Israelsson
Niki Lindroth von Bahr
Oscar Nilsson
Petra Lindholm
Rineke Dijkstra
Sam Taylor-Johnson
Ulla Wiggen
William Kentridge
Ylva Carlgren
ARTECHOUSE
John Wynne och Tim Wainwright
Lundahl & Seitl (Performances)
Digitala medier och kampanj:
Copy och kampanjkoncept: Lars Forsberg och Greger Ulf Nilson
Hemsida och kommunikationskampanj: AGoodId
Foto/film: Jean-Baptiste Béranger , Clément Morin, Nanaka Adachi
Klassen, koncept: Matilda Lindvall. Klassen, film: Chuck & Bruno
Antologi Evigt liv:
Clara Åhlvik
Jan Gradvall, redaktör
Elin Granberg, red. assistent
Grafisk design, katalog: Greger Ulf Nilson
Bildresearch: Mats Bigert, Greger Ulf Nilson
Redaktionsråd: Magnus af Petersens, Carl-Johan Markstedt, Ulf Larsson
Expertis:
Ken Arnold
Per Faxneld
Sofia Häggman
Erik Höök,
Anna Jansson
Karim Jebari
Torild Kornfeldt
Mikael Kurkiala
Gustav Källstrand
Anders Lindeberg – Lindvet
Ellen Mattson
Anna Nordlund
Martina Björkman Nyqvist
Marie Steinrud
Nina Wormbs
Huvudfinansiärer:
Erling-Perssons Stiftelse
Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse
Tack till:
The Barbro Osher Pro Suecia Foundation
Antalis
ARTECHOUSE
AI Sweden
Gustavianum
Tekniska museet
Mårbackastiftelsen
Nordiska museet
Strindbergsmuseet
Moderna Museet
Spanska ambassaden
Svenska Akademien
Sveriges Unga Akademi